Sanoste-sovellus, senioreille, app, tabletti

Usein kysytyt kysymykset

Alle on koottu usein esitettyjä kysymyksiä sekä niiden vastaukset. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa myös yhteyttä asiakaspalveluumme:

asiakaspalvelu@sanoste.fi tai puh. 09 315 82582 (ma-pe klo 10.00-15.00)

1. Mitä etäpalvelut ovat?
Etäpalveluiden avulla voit harrastaa liikuntaa ja kulttuuria ammattilaisen ohjauksessa helposti missä vain.

Etäpalvelut ovat kuin mitä tahansa ammattilaisen toteuttamia palveluja, mutta ne välitetään kuvapuheluna tablettilaitteeseen sen sijaan, että ohjaaja ja osallistuja ovat fyysisesti läsnä samassa tilassa.

Palvelun aikana kuulet ja näet ohjaajaan tablettilaitteen ruudulta ja hän kuulee ja näkee sinut. Ohjaaja ohjaa ja motivoi sinua palvelun aikana. Palvelut eivät ole videoita.

Kaipaatko lisää ohjelmaa päivään tai haluaisitko aloittaa aivan uuden harrastuksen?
Etäpalveluiden avulla voit helposti aloittaa uuden harrastuksen tai kokeilla uusia palveluita. Voit ostaa verkkokaupastamme palvelun aluksi lyhyemmäksi ajaksi (yhteensä 4 kertaa) ja jatkaa halutessasi tämän jälkeen palvelun tilausta.

Oletko omainen?
Etäpalvelut soveltuvat hyvin ikääntyneille käyttäjille. Palvelut on suunniteltu siten, että niihin on helppoa ja turvallista osallistua omasta kodista käsin ilman ulkopuolisen apua. Palveluun osallistuminen on helppoa: ikääntyneen tarvitsee vastata ohjaajan soittamaan kuvapuheluun yhtä nappia painamalla. Etäpalveluiden ansiosta läheisesi voi osallistua virkistävään ja kuntouttavaan toimintaan, johon ei muulla tavoin olisi mahdollista osallistua.

Etäpalvelussa on läsnä alan ammattilainen, jolla on tehtävään vaadittava koulutus ja pitkä kokemus palvelun tuottamisesta.

2. Kuka voi käyttää palvelua?
Etäpalvelut on tarkoitettu kaikille kuntouttavista ja virkistävistä palveluista kiinnostuneille. Tällä hetkellä kaikki palvelumme ovat suomenkielisiä.

Osallistuaksesi palveluun tarvitset tablettilaitteen, johon on ladattu Sanoste-sovellus. Sovellus on saatavana iOS- ja Android käyttöjärjestelmää käyttäviin tablettilaitteisiin. Sovelluksemme toimii seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:
– iOS 10 tai uudempi versio
– Android 5, 6, 7 tai uudempi versio

Lisäksi tarvitset toimivan verkkoyhteyden, johon tablettilaitteesi on kytketty.

Voit myös vastaanottaa palveluita, jos sinulla on käytössäsi Pienen piirin seniori-tabletti
www.pienipiiri.fi.

Huom: Sanoste-sovellus on tablettisovellus eikä ole tarkoitettu älypuhelimiin

3. Mitä hyötyä etäpalveluista on?
– voit harrastaa missä tahansa
– parannat omatoimisuuttasi
– lisäät elämäniloasi
– rytmität päivääsi
– saat lisää sosiaalisia kontakteja

Oletko omainen?
Onko ikääntyneen läheisesi elinpiiri kaventunut? Eikö hän enää halua tai kykene poistumaan kotoaan tai kokeeko hän olonsa yksinäiseksi? Monipuolisesta palveluvalikoimastamme voit ostaa läheisellesi sellaisia palveluja, joista hän on kiinnostunut ja jotka kohottavat hänen elämänlaatua.

4. Millä laitteilla palvelua voi käyttää?
Osallistuaksesi palveluun tarvitset tablettilaitteen, johon on ladattu Sanoste-sovellus. Sovellus on saatavana iOS- ja Android käyttöjärjestelmää käyttäviin tablettilaitteisiin.

Sovelluksemme toimii seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:
– iOS 10 tai uudempi versio
– Android 5, 6, 7 tai uudempi versio

Lisäksi tarvitset toimivan verkkoyhteyden, johon tablettilaitteesi on kytketty.

Huom: Sanoste-sovellus on tablettisovellus eikä ole tarkoitettu älypuhelimiin

5. Tarvitsenko palvelun käyttöön lisälaitteita?
Palvelun käyttöä varten tarvitset tablettilaitteen, johon on ladattu Sanoste-sovellus. Lisäksi tarvitset toimivan verkkoyhteyden.

Sovellus on saatavana iOS- ja Android käyttöjärjestelmää käyttäviin tablettilaitteisiin. Sovelluksemme toimii seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:
– iOS 10 tai uudempi versio
– Android 5, 6, 7 tai uudempi versio

Suosittelemme, että tablettilaite on aseteltuna sille tarkoitettuun telineeseen palvelun aikana. Tablettitelineitä myyvät esim: Clas Ohlson, Gigantti ja Verkkokauppa.com

6. Miten lataan sovelluksen tablettilaitteeseeni?
Sanoste-sovellus on saatavilla AppStore- ja Google Play -sovelluskaupoista. Löydät sovelluksen helposti kirjoittamalla Sanoste sovelluskaupan hakusanakenttään. Sovelluksen voi ladata maksutta omaan tablettilaitteeseen. Katso tarkemmat ohjeet sovelluksen lataukseen täältä.

Mikäli sinulle tulee ongelmia ladata sovellus tablettilaitteeseen, tarkista, että sinulla on riittävän uusi käyttäjärjestelmä käytössäsi. Voit päivittää käyttöjärjestelmän tablettilaitteen asetuksista.

Sovelluksemme toimii seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:
– iOS 10 tai uudempi versio
– Android 5, 6, 7 tai uudempi versio

Tarvittaessa voit kysyä apua asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@sanoste.fi

7. Miten etäpalveluja ostetaan?
Voit ostaa etäpalveluita Sanoste-sovelluksen kautta tai verkkokaupastamme store.sanoste.fi. Ennen palveluiden ostoa sinulla tulee olla Sanoste-tili. Voit luoda tilin verkkokaupassamme.

8. Voinko tilata palvelun lahjaksi?
Haluatko tilata palvelun ikääntyneelle läheisellesi tai ystävälle? Voit ladata Sanoste-sovelluksen läheisesi käytössä olevaan tablettilaitteeseen ja ostaa hänelle lahjaksi palveluita sovelluksen kautta tai verkkokaupastamme store.sanoste.fi

Kun ostat palvelun lahjaksi, tarvitset ostoa varten läheisesi sähköpostiosoitteen. Kysymme oston yhteydessä osallistujan etunimen ja yhteystiedot hätätilanteita varten. Toivomme, että täytät nämä tiedot oston yhteydessä.

9. Miten osallistun etäpalveluun?
Haluatko tilata palvelun läheisellesi tai ystävälle? Voit ladata Sanoste-sovelluksen läheisesi käytössä olevaan tablettilaitteeseen ja ostaa hänelle lahjaksi palveluita sovelluksen kautta tai verkkokaupastamme store.sanoste.fi

Kun ostat palvelun lahjaksi, tarvitset ostoa varten läheisesi sähköpostiosoitteen. Kysymme oston yhteydessä osallistujan etunimen ja yhteystiedot hätätilanteita varten. Toivomme, että täytät nämä tiedot oston yhteydessä.

Palveluun osallistutaan vastaamalla kuvapuheluun. Ohjaaja soittaa tablettilaitteeseen, kun palvelu alkaa. Lue tarkemmat ohjeet palveluun osallistumiseen täältä.

Huomioi ennen palvelun alkua:

  • Sijoita itsesi siten, että ohjaaja voi nähdä sinut hyvin tablettilaitteen kameran avulla. Hyvä sijainti tablettilaitteelle on esimerkiksi pöytä tai tuoli.
  • Aseta tabletti sille tarkoitettuun telineeseen, jotta tabletti pysyy vakaasti pystyasennossa koko palvelun ajan.
  • Valitse itsellesi tuoli, jossa on hyvä istua ja siitä on helppo seurata ohjaajaa ja osallistua palveluun
  • Sijoita tablettilaite siten, että se on vähintään 1,5 metrin päässä sinusta. Mikäli kyseessä on liikunnallinen palvelu, on hyvä, että etäisyyttä on mahdollisimman paljon, tuolloin ohjaaja näkee tekemäsi liikkeet hyvin.

Palvelu toteutetaan aina etukäteen ilmoitettuna ajankohtana. Palvelun päivämäärät ja kellonajat on ilmoitettu verkkokaupassa. Ajankohta on ilmoitettu sähköpostitse lähettämässämme tilausvahvistuksessa, kun olet ostanut palvelun verkkokaupasta.

10. Onko palvelu jatkuva tai aiheutuuko siitä muita kustannuksia kuin verkkokaupassa ilmoitettu palvelun hinta? 

Etäpalvelut ostetaan verkkokaupastamme. Palvelun hinta ja kesto on aina ilmoitettu tarkkaan verkkokaupassa. Palvelut eivät jatku palvelun päättymisen jälkeen. Palvelun ostamisesta ei aiheudu muita kustannuksia.

Tarvittaessa voit kysyä apua asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@sanoste.fi

11. Voinko peruuttaa tilatun palvelun?
Voit peruuttaa tekemäsi palvelutilaukset 14 vrk:n sisällä ostohetkestä. Jos haluat peruuttaa tilauksen, siitä tulee lähettää kirjallinen pyyntö. Pyyntö lähetetään sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@sanoste.fi ja siinä tulee olla seuraavat tiedot: tilaajan nimi ja sähköpostiosoite, peruutettavan palvelun nimi, tilausnumero ja tilauspäivä.

Mikäli palvelu alkaa 14 vrk:n sisällä palvelun ostohetkestä sinulla ei ole oikeutta peruuttaa ostosta (Kilpailuviraston linjaus palvelutuotetta koskevan peruuttamisoikeuden menettämisestä digitaalisten palveluiden osalta).

Tarvittaessa voit kysyä apua asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@sanoste.fi tai puh. 09 315 82582 (ma-pe klo 10.00-15.00)

12. Voiko palveluun osallistua korvaavana ajankohtana, mikäli yksi kerta jää välistä? 
Emme korvaa asiakkaalle väliin jääneitä palvelukertoja. Ostaessasi etäpalvelun verkkokaupassa hyväksyt ilmoitetun palvelun aikataulun. Palvelut järjestetään aina verkkokaupassa ilmoitettuna ajankohtana.

13. Miten yksityisyydensuoja ja tietoturva ovat huomioitu palvelussa?
Välittämämme etäpalvelut ovat tietoturvallisia ja niissä on huomioitu osallistujien yksityisyyden suoja.

Tietoturva:
Etäpalvelut välitetään kuvapuheluna, jossa yhteys on korkea­ta­soinen ja suo­jattu. Kuntouttavat ja virkistävät etäpalvelut ovat ammattilaisten toteuttamia asiakkaiden hyvinvointia tukevia palveluja. Palvelut eivät ole terveyspalveluita eikä niiden aikana siirretä tai käsitellä asiakkaan terveydentilaa koskevia tietoja. Osallistujan nimi ja osoitetieto ovat ohjaajan saatavilla hätätilanteessa. Tieto on autentikoitu eli tiedon katsomisesta jää aina jälki tietokantaamme eikä tietoja pääse katsomaan luvatta.

Yksityisyyden suoja:
Vain palvelun toteuttava ohjaaja näkee ja kuulee osallistujan etäpalvelussa. Palveluun osallistuja näkee ja kuulee palvelussa vain ohjaajan, ei ketään muita etäpalveluun samanaikaisesti osallistuvia henkilöitä.

Jäikö jokin tärkeä asia vielä mietityttämään? Ota meihin yhteyttä: asiakaspalvelu@sanoste.fi tai puh. 09 315 82582 (ma-pe klo 10.00-15.00)