Usein kysytyt kysymykset

1. Mitä kotiin välitettävät harrastukset ovat?

Kotiin välitettävät harrastukset ovat kuin mitä tahansa ammattilaisten ohjaamia liikunta- tai hyvinvointitunteja. Sen sijaan, että ohjaaja ja osallistuja olisivat fyysisesti läsnä samassa tilassa, välitetään harrastukset reaaliaikaisesti kuvapuheluna tablettilaitteeseen ja kannettavaan tietokoneeseen. Harrastukset ovat näin yhdenvertaisesti kaikkien saatavilla asuinpaikasta riippumatta.

Harrastukset eivät ole videoita. Osallistuja ja ohjaajaan kuulevat ja näkevät toisensa harrastuksen aikana tablettilaitteen tai tietokoneen ruudulta reaaliaikaisesti ja voivat kommunikoida keskenään.

Harrastuksemme on tarkoitettu senioreille. Harrastuksiin osallistumiseen ei ole ikärajaa tai vaatimuksia kunnon suhteen. Jokainen osallistuu harrastuksiin kykyjensä mukaan. Harrastuksessa on aina läsnä alan ammattilainen, jolla on tehtävään vaadittava koulutus ja pitkä kokemus harrastuksen ohjaamisesta.

Harrastukset ostetaan verkkokaupastamme: https://store.sanoste.fi/fi/

2. Kuka voi osallistua harrastuksiin?

Ensisijainen kohderyhmämme on kotona asuvat ikäihmiset sekä hoivakodit ja palvelukeskukset. Palvelumme soveltuvat lisäksi myös muille sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasryhmille, esimerkiksi lastensuojeluun, laitospalveluihin, vammaisten palveluihin sekä mielenterveyskuntoutukseen ja päihdehuoltoon.

Tällä hetkellä kaikki palvelumme ovat suomenkielisiä.

3. Mitä hyötyä kuvapuheluna välitettävistä harrastuksista on?

Seniorit

  • Voit osallistua itseäsi kiinnostaviin harrastuksiin missä tahansa
  • Säännöllinen harrastus tuo iloa arkeen ja auttaa pysymään kunnossa
  • Voit jatkaa helposti mieleistäsi harrastusta tai kokeilla uusia harrastuksia

Hoivakodit ja palvelukeskukset

  • Palvelumme tarjoavat helppokäyttöisen ja kustannustehokkaan tavan monipuolistaa viriketoimintaa
  • Palvelut auttavat ylläpitämään ikääntyneiden toimintakykyä, aktivoivat asukkaita ja saavat hyvälle mielelle
  • Henkilökunta pystyy osallistumaan viriketoimintaan yhdessä asukkaiden kanssa ja luomaan heihin näin uudenlaisen yhteyden sekä olemaan heille vahvemmin läsnä, samalla aikaa ja energiaa jää myös muun toiminnan ideointiin ja järjestämiseen

Omaiset

  • Säännöllinen harrastus ylläpitää läheisesi hyvinvointia ja omatoimisuutta
  • Kotiin välitettävien harrastusten ansiosta päivään tulee mielenkiintoista tekemistä ja tutun ohjaajan näkeminen saa iloiselle mielelle
  • Harrastuksiin osallistuminen tarjoavat onnistumisen ja oppimisen iloa

4. Millä laitteilla harrastuksiin voi osallistua?

Harrastuksiin voi osallistua tablettilaitteella, johon on ladattu Sanoste-sovellus, tai kannettavalla tietokoneella Google Chrome -verkkoselaimen avulla. Suosittelemme osallistumista sovelluksen avulla sellaisille käyttäjille, jotka eivät ole tottuneet käyttämään tietotekniikkaa.

Tablettilaite

Tarvitset tablettilaitteen, johon on ladattu ilmainen Sanoste-sovellus. Sovellus on saatavana iOS- ja Android käyttöjärjestelmillä toimiviin tablettilaitteisiin. Sovelluksemme toimii seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:

– iOS 10 tai uudempi versio
– Android 5, 6, 7 tai uudempi versio

Lisäksi tarvitset toimivan verkkoyhteyden, johon tablettilaitteesi on kytketty.

Huom: Sanoste-sovellus on tablettisovellus eikä sitä ole tarkoitettu älypuhelimiin.

Kannettava tietokone

Voit osallistua harrastuksiin Google Chrome -verkkoselaimen kautta millä tahansa kannettavalla tietokoneella, jossa on web-kamera. Lisäksi tarvitset toimivan verkkoyhteyden, johon kannettava tietokone on kytketty.

5. Tarvitsenko jotakin lisälaitteita osallistuakseni harrastuksiin?

Osallistuaksesi harrastuksiin tarvitset vain tablettilaitteen, johon on ladattu Sanoste-sovellus tai kannettavan tietokoneen, jossa on Google Chrome -verkkoselain. Lisäksi tarvitset toimivan verkkoyhteyden.

Tablettilaitteella osallistuttaessa suosittelemme käyttämään tablettitukea, jotta tabletti pysyy vakaasti pystyasennossa koko palvelun ja näette ohjaajan kanssa toisenne hyvin. Voit ostaa tablettituen verkkokaupastamme. Tablettitukia myyvät myös esimerkiksi Clas Ohlson, Gigantti ja Verkkokauppa.com.

6. Miten lataan sovelluksen tablettilaitteeseeni?

Sanoste-sovellus on saatavilla App Store- ja Google Play -sovelluskaupoista. Löydät sovelluksen helposti kirjoittamalla sovelluskaupan hakusanakenttään ”Sanoste”. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi tablettilaitteeseen.

Katso tarkemmat ohjeet sovelluksen lataukseen täältä.

Mikäli sovelluksen latauksen yhteydessä ilmenee ongelmia, tarkista, että sinulla on riittävän uusi käyttöjärjestelmä käytössäsi. Voit päivittää käyttöjärjestelmän tablettilaitteen asetuksista.

Sanoste-sovellus toimii seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:
– iOS 10 tai uudempi versio
– Android 5, 6, 7 tai uudempi versio

Huom: Sanoste-sovellus on tablettisovellus eikä sitä ole tarkoitettu älypuhelimiin.

Tarvittaessa voit kysyä apua asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@sanoste.fi

7. Miten harrastus ostetaan?

Harrastukset ostetaan verkkokaupastamme. Voit ostaa harrastuksen aluksi lyhyemmäksi ajaksi (yhteensä 4 kertaa) ja jatkaa halutessasi tämän jälkeen tilausta. Sinun ei missään vaiheessa tarvitse sitoutua pitkään sopimukseen.

Voit ostaa harrastuksia myös lahjaksi.

Huomioithan, että tilaus tulee tehdä viimeistään 24 tuntia ennen palvelun alkua.

Jatkuva tilaus

Voit tilata palvelun myös jatkuvana tilauksena kertaostoksen sijaan. Valitse verkkokaupassa vaihtoehto ”Haluan tehdä jatkuvan tilauksen”, lisää pyydetyt maksukortin tiedot ja vahvista tämän jälkeen palvelun tilaus. Veloitamme harrastuksen hinnan 4 viikon välein antamaltasi luottokortilta. Saat jokaisesta veloituksesta kuitin ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jatkuva tilaus on voimassa toistaiseksi.

Lisätietoa toistuvaismaksusta löydät täältä.

8. Voinko tilata harrastuksen lahjaksi?

Voit ostaa harrastuksia verkkokaupastamme myös lahjaksi. Ilmoita tällöin oston yhteydessä lahjansaajan sähköpostiosoite.

Mikäli lahjansaaja haluaa osallistua harrastukseen käyttämällä tablettilaitetta, tulee hänelle ladata Sanoste-sovellus ennen harrastuksen ostamista. Sovellukseen kirjautuminen tapahtuu tällöin lahjansaajan sähköpostiosoitteella.

Huomioithan, että tilaus tulee tehdä viimeistään 24 tuntia ennen palvelun alkua.

9. Mitä maksutapoja voin käyttää?

Tarjoamme verkkokaupassamme yleisimmät maksutavat turvallisuudesta tinkimättä. Ostoskorissamme on 128-bittinen SSL-suojaus. Emme tallenna tai säilytä asiakkaiden pankki- ja luottokorttien numeroita.

Käytössämme olevat maksutavat:

  • Verkkomaksu: Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, Osuuspankki, POP-pankki, Säästöpankki, S-pankki ja Ålandsbanken
  • Luottokortti (Visa, MasterCard)
  • Debit-maksukortti (Visa, Mastercard)

Lisätietoa maksutavoista löydät täältä.

10. Miten osallistun harrastukseen?

Harrastus toteutetaan aina verkkokaupassa ilmoitettuna ajankohtana. Ohjaaja soittaa kuvapuhelun tablettilaitteeseen tai kannettavaan tietokoneeseen, kun harrastus alkaa. Harrastukseen osallistutaan vastaamalla kuvapuheluun painamalla ruudulle ilmestyvää vihreää luurin kuvaa.

Huom. Mikäli osallistut harrastukseen kannettavalla tietokoneella, tulee sinun kirjautua palveluun ennen harrastuksen alkamista.

Harrastusryhmien päivämäärät ja kellonajat on ilmoitettu verkkokaupassa. Löydät myös kaikki harrastuksen ajankohdat sähköpostiisi lähetetystä tilausvahvistuksesta.

Lue tarkemmat ohjeet harrastukseen osallistumiseen täältä.

11. Onko harrastus jatkuva tai aiheutuuko siitä muita kustannuksia kuin verkkokaupassa ilmoitettu hinta?

Harrastukset ostetaan verkkokaupastamme. Harrastuksen hinta ja kesto on aina ilmoitettu tarkkaan verkkokaupassa. Tilaus ei jatku automaattisesti kurssin päättymisen jälkeen. Harrastuksen ostamisesta ei aiheudu muita kustannuksia.

Tarvittaessa voit kysyä apua asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@sanoste.fi

12. Voinko peruuttaa tilatun harrastuksen?

Voit peruuttaa tilaamasi harrastuksen 14 vuorokauden sisällä ostohetkestä. Peruuttaaksesi tilauksen, sinun tulee lähettää siitä kirjallinen pyyntö sähköpostitse osoitteeseen: asiakaspalvelu@sanoste.fi.

Viestin tulee sisältää seuraavat tiedot:

  • Tilaajan nimi
  • Sähköpostiosoite
  • Peruutettavan harrastuksen nimi
  • Tilausnumero
  • Tilauspäivä

Löydät nämä tiedot sähköpostiisi lähetetystä tilausvahvistuksesta.

Mikäli harrastus alkaa 14 vuorokauden sisällä ostohetkestä sinulla ei ole oikeutta peruuttaa ostosta (Kilpailuviraston linjaus palvelutuotetta koskevan peruuttamisoikeuden menettämisestä digitaalisten palveluiden osalta).

Jatkuvan tilauksen peruuttaminen

Sähköpostitse toimitetussa tilausvahvistuksessa on linkki, jonka avulla peruutat jatkuvan tilauksen nopeasti ja helposti. Tilauksen irtisanomisaika on 4 viikkoa (irtisanomisaika alkaa käynnissä olevan tilausjakson jälkeen).

Lisätietoa maksuehdoista löydät täältä.

Tarvittaessa voit kysyä apua asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@sanoste.fi tai puh. 09 315 82582 (ma-pe klo 10.00-15.00)

13. Voiko harrastukseen osallistua korvaavana ajankohtana, mikäli yksi kerta jää välistä?

Harrastukset järjestetään aina verkkokaupassa ilmoitettuna ajankohtana. Ostaessasi harrastuksen verkkokaupastamme hyväksyt valitsemasi harrastuksen ja ryhmän aikataulun. Emme valitettavasti korvaa tai hyvitä asiakkaalle väliin jääneitä harrastuskertoja.

14. Miten yksityisyydensuoja ja tietoturva ovat huomioitu?

Välittämämme harrastukset ovat tietoturvallisia ja niissä on huomioitu osallistujien yksityisyyden suoja. Tästä syystä esimerkiksi muut osallistujat eivät kuule tai näe sinua.

Tietoturva

Harrastukset välitetään kuvapuheluna, jossa yhteys on korkea­ta­soinen ja suo­jattu. Harrastukset eivät ole terveyspalveluita eikä niiden aikana siirretä tai käsitellä asiakkaan terveydentilaa koskevia tietoja. Osallistujan nimi näkyy ainoastaan ohjaajalle harrastuksen aikana. Osallistujan osoitetieto on ohjaajan saatavilla vain hätätilanteessa. Tieto on autentikoitu eli tiedon katsomisesta jää aina jälki tietokantaamme, eikä tietoja pääse katsomaan luvatta.

Yksityisyyden suoja

Vain harrastuksen toteuttava ohjaaja näkee ja kuulee osallistujan harrastuksen aikana. Osallistuja näkee ja kuulee harrastuksen aikana vain ohjaajan, ei ketään muita samanaikaisesti osallistuvia henkilöitä.

15. Rekisteriseloste

Tutustu rekisteriselosteeseemme täältä.

16. Käyttöehdot

Tutustu käyttöehtoihimme täältä.

Jäikö jokin mietityttämään? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme:

asiakaspalvelu@sanoste.fi tai puh. 09 315 82582 (ma-pe klo 10.00-15.00)