Arkistot kuukauden mukaan: syyskuu 2018

Sanoste mukana Hyvä ikä -messuilla

Vanhustyön ja kuntoutusalan ammattilainen, tervetuloa kuulemaan osastollemme uusista palveluista ikäihmisille!

Sanoste Oy välittää ammattilaisten toteuttamia harrastuksia kuvapuheluna ikäihmisten kotiin. Harrastukset ovat reaaliaikaisia ja ne välitetään kannettavaan tietokoneeseen tai tablettilaitteeseen.

Olemme mukana Hyvä ikä -messuilla, jotka järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 3.-4.10. Paikalla Sanoste Oy:n toimitusjohtaja Marianne Dannbom sekä ohjaajiamme kertomassa kuvapuheluna välitettävistä liikunta- ja luentopalveluista. Messut ovat avoinna ke 9-17 ja to 9-16.

Löydät Sanosteen osastolta 3b30.

Ohjelma:

Keskiviikkona 3.10. klo 14.30-15.00
Paikalla erikoissairaanhoitaja ja kivunhoidon asiantuntija Leena Vallin kertomassa kuvapuheluna välitettävistä luennoista.

Käy myös kuuntelemassa Leena Vallinin Alipainehoitoa kivun lievitykseen -luento Fysioterapian & kuntoutuksen -lavalla klo 14.00. Lava sijaitsee Messukeskuksen 3. hallin päädyssä.

Leena Vallin, luentoja kivunhoidosta

Torstaina 4.10. klo 14.00-14.30
Paikalla fysioterapeutti Marjo Mansokoski kertomassa ikäihmisille suunnatuista
liikuntapalveluista, jotka välitetään kuvapuheluna.

Marjo Mansokoski, tuolijumppa, lihaskuntojumppa, tasapainojumppa

Paikalla koko messujen ajan Sanoste Oy:n toimitusjohtaja Marianne Dannbom.
Tule keskustelemaan lisää ratkaisustamme!

Lisätietoa:
Marianne Dannbom
marianne.dannbom(at)sanoste.fi

Hyvä ikä -messut

Sanoste mukana Ikäihmisten perhehoidon päivillä 27.9.18

Sanoste Oy välittää ammattilaisten toteuttamia palveluita kuvapuheluna ikäihmisille. Palvelut ovat reaaliaikaisia ja niihin osallistutaan kannettavalla tietokoneella tai tablettilaitteella. Palvelut välitetään perhehoitajan kotiin, mikä mahdollistaa perhehoitajille uuden tavan tarjota ikäihmisille aktiviteettia arkeen.

Sanoste oli mukana Sosiaali- ja terveysministeriön I&O kärkihankkeessa (OSSI-hanke), jossa liikunta- ja luentopalveluja välitettiin perhehoitajien kotiin Etelä-Savossa. Palvelut saivat positiivisen vastaanoton. Niiden tarkoituksena oli tuoda iloa ja hyvinvointia ikäihmisten päivään ja samalla antaa tukea perhehoitajien työhön. Palvelupilotit toteutettiin syksyllä 2017 ja keväällä 2018.

Perhehoitoliiton järjestämillä koulutuspäivillä Sanoste Oy:n toimitusjohtajan Marianne Dannbomin puheenvuoro, jossa hän kertoo kokemuksia kuvapuheluna välitettävistä palveluista.

Torstaina 27.9. klo 9.00
Kuvapuhelin palveluilla iloa ja hyvinvointia ikäihmisille, toimitusjohtaja Marianne Dannbom, Sanoste Oy

Lisätietoa ohjelmasta

Perhehoitaja, kokeile ilmaiseksi tuolijumppaa!

Tarjoamme perhehoitajille mahdollisuuden kokeilla ilmaiseksi kuvapuheluna välitettävää tuolijumppaa. Palvelu järjestetään torstaina 18.10. klo 13.00-13.30. Ohjaajana fysioterapeutti Marjo Mansokoski.

Ilmoittaudu mukaan nyt, paikkoja on rajoitetusti!

Lisätietoa:
Marianne Dannbom
marianne.dannbom(at)sanoste.fi

Noora Juvonen
noora.juvonen(at)sanoste.fi

Perhehoitoliitto

Ruokavalio kivunhoidossa, kipusairaanhoitajan top 5 vinkkiä hyvään ruokavalioon

Kipusairaanhoitaja Leena Vallin: ”Oikea ruokavalio on perusta kivun itsehoidossa”

Moni kivuista kärsivä ei välttämättä tule ajatelleeksi, että ruokavaliolla voidaan vaikuttaa suoraan kipuun, sen ilmentymiseen ja hoitoon. Hyvä kivun hoito on kokonaisvaltaista ja moniammatillista, mutta itsehoito on kuitenkin kaiken perusta. Kivun syyn selvittäminen ja mahdollisuuksien mukaan syyn poistaminen ovat hoidossa ensisijaisia tavoitteita.

Kiputila syntyy usein kehossa vallitsevasta tulehdustilasta. Tyypillisiä esimerkkejä ovat esim. nivelkivut nivelrikossa, selkäkivut, päänsärky ja migreeni, suolistosairaudet ja niiden aiheuttamat kivut sekä hermosäryt. Reumassa ja fibromyalgiassa ravinnolla ja kivulla on selkeä yhteys.

Voiko ruokavaliolla todellakin olla merkitystä kivun hoidossa?

Suomessa hoidossa mennään yleensä lääkkeet edellä, vaikka perustellumpaa ja helpompaa sekä ennen kaikkea riskittömämpää olisi puuttua elintapoihin: oikeanlaiseen ravintoon, riittävään lepoon ja liikuntaan. Näin myös sivuvaikutuksia ilmenisi vähemmän.

Olen ammatiltani kipusairaanhoitaja ja luennoin ravinnon merkityksestä kivun hoidossa. Luennoillani minulta kysytään usein, voiko ruokavaliolla olla todellakin merkitystä kivun hoidossa? Vastaukseni on kyllä! Olen itsekin ollut kipupotilas ja omakohtaisella ruokavaliomuutoksella olen saanut kipuni hallintaan. Suosin kasviksia, vihanneksia ja kotimaisia marjoja. Näistä saatavat vitamiinit toimivat antioksidantteina eli estävät soluja hapettumasta. Itselleni sopii myös viljaton ruokavalio ja käytän ruoan valmistuksessa aitoja, puhtaita raaka-aineita. Liika sokeri ja runsas hiilihydraattipitoinen ravinto voivat ylläpitää kipuja.

Kivun taustalla voi olla ruoan aiheuttama hiljainen tulehdus

Amerikkalaisen Kardiologisen yliopiston julkaisussa (01/2008) referoitiin O’Keefe and co tutkimusta, jossa kuvattiin, kuinka ruoka voi aiheuttaa aterian jälkeen kehossa hiljaisen tulehduksen. Tämä matala-asteinen tulehdus on monien kroonisten sairauksien ja kipujen taustalla. Pronutrionisti Reijo Laatikainen kirjoittaa samasta aiheesta omassa blogissaan.

Suoliston hyvä kunto on kivun hoidossa todella keskeistä ja siksi hyvien maitohappobakteerien jatkuva käyttö on suositeltavaa. Kaikessa ravintoon liittyvässä tulee kuitenkin muistaa kohtuus. Jos sinulla on jatkuva lääkitys, kannattaa lisäravinteista keskustella ravintovalmentajan tai lääkärin kanssa.

Kipusairaanhoitajan 5 vinkkiä kivuttomampaan arkeen – Ota nämä asiat huomioon ruokavaliossasi

1. Kiinnitä huomiota siihen, mitä laitat pannulle. Ruoan valmistustapa voi ylläpitää hiljaista tulehdusta. Monityydyttymätön rasva esim. auringonkukkaöljy ei kestä paistamista ja muuttuu kehossa tulehdusta aktivoivaksi. Ruoanlaitossa kannattaakin suosia voita ja oliiviöljyä sekä mietoja ruoanvalmistus lämpötiloja.

2. Syö kotimaisia marjoja. Tulehdustilassa bradykiniini niminen proteiini, eli aminohappo, aktivoituu. Voimakkaat antioksidantit, kuten antosyanit ja polyfenolit vähentävät tätä tulehdusta. Hyvä lähde näille antioksidanteille ovat mm. violetit ja siniset marjat, kuten mustikka.

3. Vaihda emäsvoittoiseen ruokavalioon. Vihreä ravinto on kivun ja tulehduksen hoidon kannalta suositeltavampaa kuin happoa tuottava liha-, maito- ja viljatuotepitoinen ruokavalio. Suosi siis kasviksia, kuten parsakaalia ja muita kaaleja, tomaattia, avokadoa, selleriä sekä inkivääriä.

4. Tarkista, että saat tarpeeksi kuitua ja ravinteita. Gluteiinittomat kuidut hillitsevät tulehdusta, samoin Omega 3:n ja 6:n oikea tasapaino. Kolmosta tulee saada enemmän kuin kuutta. Myös kuidun ja lisäravinteiden, kuten D-, C-, E-vitamiinien lisäämisestä ruokavalioon on hyötyä.

5. Aterioi säännöllisesti. Heittelehtivä verensokeri voi aiheuttaa monelle päänsärkyä. Huomio kannattaa siis kiinnittää säännölliseen ateriointiin ja välttää mm. tanniineja (viini, rypäleet), endotoksiineja (bakteerien sisällä syntyviä myrkkyjä, esim. homeet viljoissa), natriumglutamaattia (E621 lisäaine, joka parantaa säilyvyyttä) ja aspartaamia (E951 keinotekoinen makeutusaine). Hyviä välipaloja ovat esimerkiksi kasvikset ja pähkinät.

 

Leena Vallin
sairaanhoitaja, kivunhoidon asiantuntija, lymfaterapeutti
Lisätietoa: sairaanhoitopalveluleena.com

Tilaa uutiskirjeemme

Saat blogikirjoitukset sähköpostiisi kuukausittain!

Nappaa vinkit uusista harrastuksista, joihin voit osallistua omassa olohuoneessasi

Tänä syksynä voit helposti harrastaa kotoa käsin.

Kotiin välitettävät harrastukset ovat samanlaisia kuin muut harrastustunnit. Sen sijaan, että ohjaaja ja osallistuja ovat fyysisesti samassa tilassa, tapahtuu kohtaaminen kuvapuhelun välityksellä. Näette ja kuulette toisenne reaaliaikaisesti ja voitte tunnin lopuksi vaihtaa kokemuksia siitä, miltä harrastus tuntui.

Harrastuksiin osallistutaan käyttämällä tablettilaitetta tai kannettavaa tietokonetta, jossa on toimiva verkkoyhteys. Harrastukset ostetaan turvallisesti verkkokaupasta.

Asettele laite olohuoneen pöydälle ja vastaa ohjaajan soittamaan kuvapuheluun ja nauti harrastuksestasi!

Voisiko tässä olla uusi harrastuksesi? – Syksyn top 5 harrastusta senioreille:

Jumpat 49 euroa (4 kertaa 30 minuuttia), asahi health

1. Asahi Health
Liikkeet on suunniteltu parantamaan ja ennaltaehkäisemään suomalaisten suurimpia terveysongelmia, kuten selän ja hartiaseudun kireitä lihaksia. Perusliikesarja koostuu rentoutus-, niska-hartia-, selkä- ja tasapaino-osuudesta. Harjoitteet rentouttavat kireitä lihaksia, vahvistavat lihasvoimaa, sekä parantavat tasapainoa ja hengitystekniikkaa. Tunnin jälkeen olo on virkistynyt ja energinen. Ohjaajana fysioterapeutti Arja Linkosalo.

Kenelle? Asahi sopii kaikille kuntotasosta ja iästä riippumatta. Yksinkertaiset liikkeet on helppo oppia, mutta samalla laji tarjoaa kokeneemmallekin harrastajalle uusia oivalluksia liikkeiden ja hengityksen vaikutuksesta kehoon.

Kuntojumppa senioreille, aloita uusi harrastus

2. Kuntojumppa

Kuntojumpassa monipuoliset liikkeet kasvattavat voimaa ja parantavat kehon liikkuvuutta. Lihaskuntoharjoitteiden lisäksi jumpassa on oma osuutensa, jossa keskitytään tasapainon kehittämiseen. Jumppa vahvistaa lihaksia, kehittää tasapainoa ja virkistää mieltä. Ohjaajana fysioterapeutti Joonas Putti.

Kenelle? Kuntojumppa on tehokas perustreeni, joka parantaa lihasvoimaa ja yleiskuntoa. Liikkeitä tehdään tuolilla istuen ja välillä seisten, tuolista tukea pitäen.

Tutustu kotiin välitettäviin harrastuksiin

Naisille lantionpohjalihasjumppa

3. Lantionpohjalihasjumppa
Lantionpohjalihakset yhdistetään usein virtsankarkailuun, mutta tiesitkö, että ne vaikuttavat myös kehon muihin osiin? Lantionpohjalihakset ovat muun muassa yhteydessä syviin vatsa- ja selkälihaksiin. Hyvässä kunnossa ollessaan ne siis vaikuttavat koko kehon ryhtiin ja voivat ehkäistä selkäkipujen syntymistä. Ohjaajana fysioterapeutti Maija Kiljunen.

Kenelle? Lantionpohjalihasten harjoittaminen kannattaa aina – iästä ja sukupuolesta riippumatta. Jumppa sopii kaikille, jotka kaipaavat neuvoja lantionpohjalihasten harjoittamiseen ja säännöllistä ohjaajan opastuksella tehtävää treeniä.

Tiesitkö, että lantionpohjalihasten harjoittaminen on tärkeää myös miehille?

Osta harrastukset verkkokaupasta, fasciamethod senioreille

4. FasciaMethod

Faskia on lihasta ympäröivä verkkomainen kalvo, joka pitää meitä kasassa. Liikkuvuuden heikentyminen johtuu usein faskian kuivumisesta, mikä vaikuttaa koko kehoon lihasten ja lihaskalvon kireytenä. FasciaMethodissa tehtävät pumppaavat liikkeet helpottavat lihasjännitystä ja auttavat nesteen imeytymistä kudoksiin. Harjoitteet parantavat kehon liikkuvuutta, kehittävät tasapainoja ja vahvistavat syviä lihaksia. Ohjaajana fysioterapeutti Eija Akiola.

Kenelle? Laji sopii erinomaisesti senioreille, jotka haluavat ylläpitää yleiskuntoaan rauhallisella liikunnalla.

Uutuus harrastus, aivojumppa fysioterapeutin ohjauksella

5. Aivojumppa

Aivojumpassa yhdistetään helppoja käsien ja jalkojen liikkeitä erilaisiin sanaleikkeihin, riimittelyyn ja arvuutteluun. Harjoitteet kehittävät aivojen ja kehon eri osien yhteistoimintaa sekä virkistävät mieltä ja muistia. Aivojumppa parantaa keskittymiskykyä, rentouttaa kehoa ja tehostaa muistamista. Kaikki liikkeet tehdään rauhallisessa tahdissa tuolilla istuen. Ohjaajana fysioterapeutti Marjo Mansokoski.

Kenelle? Jumppa sopii kaikille, jotka haluavat pitää aivoistaan huolta hauskalla tavalla. Arvoituksista ja sanaleikeistä pitäville jumppa tarjoaa uudenlaista haastetta.

Tutustu koko harrastusvalikoimaan verkkokaupassamme!
Lisätietoa uudesta tavasta harrastaa: Näin ostat kotiin välitettävän harrastuksen

Tilaa uutiskirjeemme

Saat blogikirjoitukset sähköpostiisi kuukausittain!

Harrastuksia senioreille kotiin kuvapuheluna – Uusi suomalainen innovaatio

Sanoste Oy on kehittänyt helppokäyttöisen Sanoste-mobiilisovelluksen, jonka avulla ammattilaisten ohjaamiin liikunnallisiin ja hyvinvointia ylläpitäviin harrastuksiin voi osallistua tablettilaitteen välityksellä. Sovelluksemme on ainoa laatuaan koko maailmassa; se on suunniteltu senioreille, mutta myös kehitetty yhdessä heidän kanssaan.

Sanoste-sovelluksen avulla reaaliaikaiset harrastukset kuten tuolijumppa, lihaskuntojumppa ja asahi välitetään kuvapuheluna tablettilaitteeseen. Seniorit ja ikäihmiset ovat olleet ahkerasti mukana sovelluksen testauksissa ja heiltä saatua palautetta on hyödynnetty sovelluksen helppokäyttöisyyden parantamiseksi.

Sanoste-sovellus on suunniteltu Android- ja iOS- tablettilaitteisiin. Se on ladattavissa ilmaiseksi Google Play -kaupasta ja App Storesta. Harrastukseen osallistutaan vastaamalla ohjaajan soittamaan kuvapuheluun painamalla yhtä nappia. Harrastukset eivät ole videoita, vaan ohjaaja on reaaliaikaisesti läsnä motivoimassa ja opastamassa osallistujaa. Ohjaaja ja osallistuja kuulevat ja näkevät toisensa ja kaksisuuntaisen yhteyden ansiosta tuntuu, kuin ohjaaja olisi omassa olohuoneessa. Harrastukset ostetaan ja maksetaan verkkokaupassa.

Kotiin tulevien harrastusten ansiosta seniorit voivat osallistua itselle mieleiseensä toimintaan, johon ei muuten olisi mahdollisuutta. Harrastukset rikastuttavat arkea ja samalla ylläpitävät hyvinvointia ja omatoimisuutta. Sanoste-sovelluksen avulla he voivat jatkaa rakasta harrastustaan tai kokeilla aivan uusia lajeja teknologiaa hyödyntäen.

Ikääntyneet pitäisi ottaa paremmin huomioon kehitettäessä teknologiaa

Yhä useammalla ikääntyneellä on käytössään tablettilaite, mutta siitä puuttuu mielenkiintoinen ja heille suunnattu sisältö.

“Me koemme, että vastaamalla ikääntyneiden tarpeisiin ja toiveisiin, heidätkin saadaan innostumaan uusista teknologisista ratkaisuista. Laitteiden ja sovellusten tulisi olla helppokäyttöisiä, käyttäjiä kuitenkaan aliarvioimatta,” toteaa Marianne Dannbom, Sanoste Oy:n toimitusjohtaja.

Kuvapuheluna välitettävät harrastukset tuovat sisältöä ja mielekästä tekemistä senioreiden päivään. Mitään ikärajaa palveluihin osallistumiseen ei ole. Kehitämme palveluvalikoimaamme jatkuvasti.

Lisätiedot:
Sanoste-sovellus
Harrastukset

toimitusjohtaja Marianne Dannbom puh. 040 502 6158
myynti- ja markkinointipäällikkö Noora Juvonen puh. 050 411 8532